Biologisch, BeterLeven, Bio-katoen, Conscious, Eerlijk product. Vast en zeker zitten hier een paar bekende namen voor je bij. Sinds het klimaat van groeiend belang is in de keuze van consumenten, gaan merken hier in mee om ons te verleiden hun producten te kopen.

Duurzaamheid en greenwashing

Maar wat betekenen deze benamingen nu eigenlijk? En wanneer mag een producent deze labels gebruiken? Echte regels rondom dergelijke claims blijven nog altijd een beetje vaag. Labels zoals BeterLeven en FairTrade hebben een zelfregulerende functie: ze controleren producenten redelijk streng omdat ze zelf hun naam als ‘duurzaam label’ hoog proberen te houden. 

Aan de andere kant werkt dit niet altijd goed. Zo komt het bekende duurzaamheidskenmerk B-Corp de afgelopen periode slecht in het nieuws door allerlei beschuldiging tegen bedrijven met een certificaat. Zo heeft Nespresso onlangs een B-Corp certificaat gekregen, terwijl het beschuldigd wordt van het schenden van mensenrechten en bekritiseerd is vanwege ‘single-use’ aluminium verpakkingen. 

Als bedrijven hun eigen labels gaan plakken ligt zogenoemde ‘greenwashing’ ook op de loer. Zo zijn vorige week nog H&M en Decathlon in Nederland op de vingers getikt door de ACM vanwege ‘greenwashing’: het gebruik van ‘valse duurzaamheidsclaims’ door middel van ‘onduidelijke en onvoldoende onderbouwde termen’. Zo kun je als consument greenwashing ook herkennen: als het te vaag klinkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Toekomst van duurzaamheidsclaims

Gelukkig leven we in de Europese Unie en beginnen die als politiek orgaan voor te lopen als het gaat om milieuwetgeving. Over de afgelopen jaren is de ‘product environmental footprint’ ontwikkeld. Dit is een uniforme rekenmethode waarmee bedrijven de milieu-impact van producten kunnen berekenen. Dit zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier hun milieu-impact berekenen en communiceren.

Deze rekenmethode zijn gebaseerd op de levenscyclusanalyse (LCA)-methodiek. Met de inzichten en informatie die voortkomen uit dergelijke LCA-studies kunnen bedrijven hun duurzaamheidsclaims onderbouwen. De bedoeling vanuit de EU, zoals beschreven in de 2020 Circular Economy Action Plan, is om deze rekenmethodes op termijn te verplichten voordat bedrijven duurzaamheidsclaims mogen doen.

Voor de consument zou dit natuurlijk geweldig zijn. Uit onderzoek is gebleken dat niet veel consumenten bedrijven blind vertrouwen op hun duurzaamheidsclaims, en terecht. Zodra bedrijven hun keuzes moeten onderbouwen met LCAs kan dit flink verbeteren. Lees meer over wat een LCA precies inhoud, uitgelegd door Hedgehog Company, een Nederlandse duurzaamheidsconsultant.