Haring wordt gerekend tot de vette vis, en dat is als liefhebber van vis een gezonde keuze. Vette vis staat zelfs in de Schijf van Vijf en aanbevolen wordt om tenminste eens per week vette vis te eten. Vette vis bevat meer dan 5 procent vet. Onder vette vis wordt overigens ook makreel, zalm en sardines gerekend.

Gezond uit de diepvries, vers en uit blik of pot

Vooral de visvetzuren DHA en EPA maken haring gezond. Deze onverzadigde vetzuren vind je vooral in de haring en de zalm. Het maakt overigens niet uit of de haring vers is, of dat je het uit de diepvries of uit een pot of blik haalt om te eten. Haring is gezond en blijft gezond. Ben je zwanger? Dan kun je beter niet beginnen aan rauwe haring. Zo beperk je de kans op voedselinfecties. Verhit je de vis, dan kun je het als je zwanger bent wel gewoon eten.

Gezondheidsraad adviseert 200 milligram EPA en DHA per dag

Met name de vetzuren in de vis, ook wel omega 3 vetzuren genoemd, zijn gezond. Deze vetzuren bieden onder andere bescherming tegen hart- en vaatziekten. Niet voor niets adviseert de Gezondheidsraad volwassenen om per dag 200 milligram EPA en DHA tot je te nemen. In 100 gram vette vis zit liefst zeven keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Overigens is meer dan deze aanbevolen hoeveelheid tot je nemen niet nodig.

Vermindert de kans op hart- en vaatziekten

De omega 3 vetzuren verminderen net als het eten van rode bieten de kans op hart- en vaatziekten en hebben eveneens een gunstig effect op je bloeddruk. Bovendien is het rijk aan vitamine B12 en mineralen als jodium, fosfor en seleen. Vette vis biedt ook vitamine B6, eiwitten en vet. Ben je geen visliefhebber en lust je al helemaal geen haring? Dan kun je visoliecapsules nemen. Deze capsules bieden je ook de omega 3 vetzuren.

Het eten van vis is veilig en gezond

Het eten van vis is overigens – in tegenstelling tot berichten die je wel eens hoort- veilig. Vis wordt namelijk steekproefsgewijs gecontroleerd op de aanwezigheid van schadelijke stoffen. Deze steekproeven worden verzorgd door de NWA. Dat doen ze al voor de vis in de winkel terecht komt. Daardoor resteert de conclusie dat het eten van haring gezond en veilig is.