Het is belangrijk om eiwitten binnen te krijgen moment je actief gaat bewegen of sporten, er gaat een mythe rond dat dit het beste gerealiseerd kan worden door middel van het consumeren van vlees. Deze mythe is inmiddels door vele media onschadelijk gemaakt aangezien plantaardige diëten geweldige aanvullingen kunnen zijn op je sportieve levensstijl. 

In deze blog lees je meer over hoe een plantaardig dieet jouw spiergroei of behoud kan bevorderen. Los van deze blog is het erg belangrijk om je levensstijl te laten inspireren door additionele sport methodes om zo jouw perfect look te creeren in het jaar 2023

Voeding

Dezelfde hoeveelheid eiwitten binnen krijgen als iemand die vlees eet is zeker mogelijk als een veganist. Om dit te realiseren moeten er eiwitten gewonnen worden uit kleinere voedselbronnen en zal er dus ook relatief meer gegeten moeten worden om dezelfde eiwitten te halen dan bijvoorbeeld een steak. Het is uitdaging maar zeker niet onmogelijk, de dagelijkse gewenning moeten overwonnen worden en deze eetstijl moet een routine worden in jouw leven. Maar hoe kom je nu aan deze eiwitten? Simpel:

  • Peulvruchten
  • Granen
  • Groente
  • Vleesvervangers
  • Noten (ongezouten)
  • Zaden
  • Notenboters
  • Voedingssupplementen

Dat je relatief moeten eten is eigenlijk een “exaggeration”, een combinatie van de bovenstaande suggesties zorgt ervoor dat je aan je eiwitten komt en dus ook spierbehoud. Wel is het natuurlijk belangrijk om je sportieve vorm aan te houden.

Vegan supplementen

Bij veganisten wordt er vaak gesproken over tekorten aan eiwitten of vitamines, beide kunnen aangevuld worden door bijvoorbeeld een vegan eiwitshake of vitamine supplementen. Via eiwitshakes vul je zowel de vitamines als eiwitten aan en dit zorgt voor een optimale boost voor je plantaardige dieet. 

Vitamines zijn niettemin ook erg belangrijk, het gaat voornamelijk om:

  • Vitamine B12
  • Vitamine D
  • Omega 3
  • IJzer

B12 kun je voornamelijk vinden in vis, vlees en zuivel, maar dit is in 2023 niet meer de enige manier. B12 komt voornamelijk door de voeding van het dier, dierenleed is daarom ook onnodig. Supplementen zoals een vegan eiwitshake vullen de B12 tekorten aan, hierdoor kun je jouw plantaardige dieet optimaal voortzetten

Vitamine D is eerder een hormoon dan een vitamine, wel is dit voor ieder mens erg belangrijk. Vitamine D wordt voornamelijk opgenomen door het lichaam via de zon, omdat de zon niet altijd aanwezig is in Nederland is het dus erg belangrijk om dit aan te vullen door middel van bijvoorbeeld supplementen. 

De echte oorsprong van Omega 3 zijn algen die worden opgegeten door vissen, omega 3 pillen geven je dus de nodige vitamines via de bron en schakelt de derde partij uit. 

Ijzer moet het lichaam binnenkrijgen om hemoglobine te vormen, hemoglobine zorgt ervoor dat de omloop van het zuurstoftransport in ons bloed soepel verloopt. 

Een sportieve vorm behouden voor veganisten hoeft dus geen hersenkraker te zijn, een combinatie van plantaardige voedselbronnen en supplementen zoals een vegan eiwitshake zorgen ervoor dat jouw levensstijl optimaal wordt aangevuld.