Een goede work-life balance is erg belangrijk om zowel privé als professioneel optimaal te presteren. Toch kan het een uitdaging zijn om je klanten tevreden te houden terwijl je grenzen aangeeft. Hoe zorg je ervoor dat je werk niet je privéleven overneemt? Zonder dat dit ervoor zorgt dat je minder bereikbaar bent voor klanten? In dit artikel delen we vier praktische tips om dit in balans te brengen.
Stel duidelijke grenzen en communiceer deze
Een van de belangrijkste stappen naar een goede work-life balance is het stellen van duidelijke grenzen. Dit begint met het bepalen van je werkuren en het communiceren hiervan naar je klanten. Laat bijvoorbeeld weten dat je bereikbaar bent tussen 9.00 en 17.00 uur en dat je buiten deze uren alleen in noodgevallen reageert. Je kunt kiezen voor mobiel bellen met vast nummer. Het voordeel hieraan is dat je altijd en overal je klanten of partners kunt beantwoorden. Het nadeel is dat je ook gebeld kan worden buiten werktijden en dat de verleiding dan kan bestaan om op te nemen. Om dat te voorkomen kun je gebruik maken van een automatisch voicemailbericht waarin je je beschikbaarheid aangeeft. Klanten en partners weten zo precies wanneer ze een reactie kunnen verwachten.
Maak slim gebruik van technologie
Technologie kan je helpen in het vinden van een goede work-life balance. Door automatisering en slimme tools kun je klantvragen efficiënt beheren zonder continu beschikbaar te hoeven zijn. Denk aan een chatbot op je website die veelgestelde vragen kan beantwoorden. Je kunt gebruik maken van een vast nummer op mobiel. Op die manier ben je altijd en overal bereikbaar. Je kunt werktijden instellen door middel van openingstijden. Komt er een oproep binnen buiten de aangegeven openingstijden? Deze kan dan worden doorgeschakeld naar een collega of naar een zakelijke voicemail. In deze voicemail kun je aangeven wanneer je weer bereikbaar bent. Een andere tip is om technologie ook te gebruiken voor je eigen welzijn. Denk aan apps voor mindfulness, ademhalingsoefeningen en beweging.
Leer ‘nee’ zeggen en delegeer taken
Veel ondernemers hebben moeite met het weigeren van verzoeken van klanten. Toch is ‘nee’ zeggen erg belangrijk om je grenzen te bewaken en een burn-out te voorkomen. Vraag jezelf bij elk verzoek af of het past binnen jouw prioriteiten en werktijden. Naast nee zeggen, kun je overwegen om bepaalde taken te delegeren. Dit kan aan collega’s, freelancers of externe partners. Door het werk te verdelen, houd je meer tijd over voor strategische taken en persoonlijke ontspanning.
Creëer momenten van volledige focus
Een goede work-life balance draait niet alleen om grenzen, maar ook om focus. Creëer blokken waarin je volledig geconcentreerd kunt werken zonder afleiding. Zet je notificaties uit, sluit onnodige tabbladen en gebruik technieken om productief te blijven. Neem bijvoorbeeld ook alleen je telefoon op wanneer je gebeld wordt op je zakelijke nummer, bijvoorbeeld een 085 nummer. Door gefocust te werken, kun je in minder tijd meer gedaan krijgen. Dit geeft je de ruimte om eerder te stoppen en te genieten van je vrije tijd.