Een incassobureau kun je inzetten wanneer je als ondernemer klanten tegenkomt die jou niet betalen. In dit artikel gaan we in op welk moment je een incassobureau inschakelt en wat ze voor je kunnen betekenen. Zo bespaar je jezelf een hoop tijd en energie en loop je minder kans op achterstallige betalingen die schulden veroorzaken. 

Mislukte herinneringen

Stap één bij een niet betalende klant, is het sturen van een herinnering. Dit doe je het beste via een e-mail waarin je de toon vriendelijk houdt. Het zou zomaar kunnen dat de klant vergeten is te betalen of dat er een foutje is gemaakt. Zet er wel een termijn in wanneer je de betaling uiterlijk binnen wilt hebben, zonder dat de toon omslaat. Zo is het voor de klant duidelijk wanneer de betaling voldaan moet zijn en kun je een fijne klantrelatie behouden.

Werkt een e-mail niet? Bel de klant dan. Er kunnen diverse redenen zijn dat de klant de factuur nog niet betaald heeft en het is altijd beter om eerst met elkaar te spreken voordat je stappen onderneemt die eventueel de klantrelatie beschadigen. Ook in het telefoongesprek geldt: wees vriendelijk en begripvol, maar wel zakelijk. De klant moet je wel serieus nemen en dat betekent dat het duidelijk moet zijn dat de afspraken nagekomen dienen te worden. Probeer daarom op goede voet te blijven en samen tot een oplossing te komen.

Open communicatie werkt niet

Kom je er samen met de klant niet uit? Dan kun je een incassobureau Den Bosch inschakelen voor hulp. Zij hebben de expertise in huis om de juiste vervolgstappen te zetten, waarbij de advocaat begint met het sturen van een herinnering. Klanten nemen een incassobureau al vlug serieus, waardoor een betaling snel zal volgen. 

In sommige gevallen werkt dit niet. Het incassobureau zal nog een herinnering sturen om te laten merken dat er consequenties zullen zijn als de betaling uitblijft. Mocht de klant alsnog weigeren te betalen, dan kun je met het incassobureau kortsluiten dat er juridische stappen worden gezet. De incasso advocaat zal dan het proces opstarten en je bijstaan tijdens de rechtszaak. Meestal komt het niet zo ver, omdat debiteuren niet zitten te wachten op een ververlend en langdurig proces. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en wanneer je deze treft, dan kan een deskundig incasso advocaat een prettige aanwinst zijn. 

Jouw onderneming beschermen

Het inschakelen van een incassobureau als een klant niet betaalt zorgt ervoor dat jij jouw onderneming goed beschermt. Als zelfstandig ondernemer ben je compleet afhankelijk van jouw klanten. Ze zorgen voor werkverschaffing en brood op de plank. Betalen ze niet, dan ontnemen ze jouw kostwinning. Grotere bedrijven kunnen een niet-betalende debiteur eerder missen dan een zzp’er, omdat ze vaak genoeg klanten en omzet hebben om het verschil te compenseren. Als zelfstandige heb je deze luxe niet. Het voordeel van een incassobureau is niet alleen dat ze je helpen te krijgen waar je recht op hebt, ze zorgen er ook voor dat jij je ondertussen kunt focussen op overige klussen. Bovendien geldt er een ‘no win, no fee’-regel, waarbij je de advocaat niet hoeft te betalen als er geen gewenst resultaat volgt.

Ondanks dat een incassobureau je goed kan helpen, is het niet altijd een makkelijke beslissing om een advocaat in te schakelen. Zie het als een laatste redmiddel als amicale manieren niet werken, zodat je op een prettige manier kunt ondernemen.