Het is nu winter, maar zodra de zomer weer aanbreekt, beginnen gelukkig ook de muziekfestivals weer. Dit biedt je een uitstekende kans om je waren te verkopen aan het grote publiek. Maar waar moet je nu allemaal aan denken om de verkoop tot een succes te maken? Wij hebben 4 tips!
Het begin van de rit
Wanneer het festival eenmaal begint en je hebt het nodige papierwerk afgehandeld, ben je klaar voor de andere details om je zaakje op te kunnen zetten. Bepaal goed wanneer je aanwezig moet zijn voordat het begint, hoe je de goederen wilt vervoeren die je gaat verkopen en wie je kunt aanspreken voor eventuele hulp. Vergeet vooral niet om rekening te houden met hoe je klanten je kunnen betalen voor je waren. Zorg dus voor een PIN apparaat om transacties een stuk makkelijker te maken. Dit is bovendien een stuk overzichtelijker voor je administratie. Of dat je nu T-shirts verkoopt of een bordje hebt hangen met “heuptasjes dames festival leer” er is voor iedereen wat wils.
Adverteren
Nu dat je er bijna klaar voor bent, is het belangrijk om een hype te creëren rond je producten en hoe je deze aan het licht gaat brengen. Zorg er voor dat je stalletje of kraampje ergens staat in een drukke plaats. Ergens waar dat iedereen langsloopt en je ziet. Mocht je merken dat mensen je niet snel opmerken, stuur dan enkele medewerkers eropuit om reclame te maken voor je standplaats. Biedt ze bijvoorbeeld samples of flyers aan om interesse te wekken. Zorg dat je met kop en schouders boven de rest staat. Gebruik felle kleuren en lichten om flink de aandacht te trekken. Decoreer je kraampje met alle toeters en bellen die je maar kunt verzinnen om de aandacht te trekken van iedereen die voorbij loopt of je richting op kijkt. Je kunt ook een boodschappen tas laten bedrukken met je logo en weggeven aan mensen. Dit is ook weer gratis reclame!
De strategie
Het kan nooit kwaad om te kijken wat de concurrentie doet, ook al verkopen ze geheel andere dingen dan jij. Aanschouw welke klanten dat ze trekken en pas je aan indien nodig. Misschien zijn de meeste klanten of festival bezoekers erg milieu bewust. In dat geval kun je erover nadenken om je producten te verpakken in gerecyclede doosjes of tassen. Vaak trekt de manier waarop je je producten verpakt de aandacht en vinden mensen het leuk om te zien hoe je alles presenteert. Natuurlijk is het ook van cruciaal belang dat je jezelf goed presenteert op social media. Vooruit met die hashtags, foto’s, reviews, nieuwsbrieven en posts. Social media is de gemakkelijkste manier van gratis adverteren voor een gigantisch publiek.
Met oog op de toekomst
Gefeliciteerd! Je hebt je eerste product succesvol verkocht aan een festivalbezoeker. Probeer het e-mailadres te krijgen van die persoon zodat je hem of haar op de hoogte kunt stellen van je volgende event. Op deze manier breid je een netwerk uit en garandeer je voor jezelf een aantal volgers die geïnteresseerd zijn in je producten. Door in contact te blijven met iedereen die je ontmoet of zaken mee doet, ben je gegarandeerd van een succesvol verkoopjaar tijdens het volgende festival.