Indien jij op de snelweg rijdt en in de verte een grote, lichtgevende, gele M ziet verschijnen, zul jij hoogstwaarschijnlijk exact weten welk bedrijf zich daar bevindt. Juist. De Mc Donalds. Zodra personen het logo van dit bedrijf zien, zullen zij overwegen of zij iets zullen bestellen bij de Mc Donalds. Indien zij de keuze maken een bestelling te plaatsen, heeft het logo er indirect voor gezorgd dat het bedrijf inkomsten heeft gekregen. Hieruit blijkt dat een logo enorm belangrijk kan zijn voor een bedrijf.
Een logo lijkt in eerste instantie een klein, simpel tekentje dat weinig toevoeging biedt voor een bedrijf, al blijkt het tegenovergestelde waar te zijn. Een logo kan een bedrijf een hoop voordelen bieden, waardoor het belangrijk is dat er veel aandacht wordt besteed aan de creatie van het logo. Hierdoor kiezen veel bedrijven ervoor om een grafisch ontwerper in te huren, zodat zij verzekerd zijn van een opvallend, interessant logo. Ben jij benieuwd waarom een logo zo belangrijk is? Lees snel verder.
Eerste indruk
Een bedrijf heeft in praktijk twee seconden om een persoon te overtuigen een goed bedrijf te zijn. Binnen deze tijd vormt het persoon een mening die van invloed zal zijn op de reactie van diegene. Indien het persoon een negatieve mening heeft, zal het persoon immers geen klant worden. Een eerste indruk is dus enorm belangrijk. Een logo is vaak het eerste dat de potentiële klanten zien. Hierdoor is het belangrijk dat het logo een goede indruk achterlaat. Het inhuren van een professional kan helpen bij het logo maken.
Herkenbaarheid
Indien jouw logo opvallend en duidelijk is, zullen klanten het logo van verre afstand al herkennen. Om de herkenbaarheid te verhogen, is het belangrijk dat het logo consistent wordt toegepast, zodat de omgeving bekend wordt met het logo van het bedrijf. Een eenvoudig logo zal op termijn leiden tot algemene herkenbaarheid.
Doel van het bedrijf
Een afbeelding blijkt uit onderzoek meer indruk te maken op de omgeving dan een lap tekst. Indien jouw bedrijf een specifiek doel nastreeft, kan het logo een mooie manier zijn om dit doel te delen met het publiek. Nike heeft bijvoorbeeld een vloeiend logo, wat beweging uitstraalt. Dat is immers het doel van Nike: de omgeving in beweging laten komen. Zorg ervoor dat jouw doel op een neutrale, duidelijke manier naar voren komt, waarbij er niet teveel gebruik wordt gemaakt van kleuren en vormen. Dit leidt immers af.